Gevoel en verstand - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu Gevoel en verstand - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu

Gevoel en verstand

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

04 Februari 2011 | India, Trivandrum

Lieve Opa,

Ik ben zo blij dat je nog leeft!
Ik wil eigenlijk terug naar Nederland maar Papa heeft zijn werk hier.
Ik mis jou heel erg.
Groetjes Dagmar.

Dit briefje aan opa is een schitterende bewoording van gevoel en verstand. Er blijkt geen onvrede uit. Geen angst. Geen boosheid. Wel blijdschap, liefde en realiteitszin.

Tot gisteren had mijn vader longkanker. Vandaag niet meer; de rottigheid is weg. Zoals men hier zegt: ”God has a plan with all of us.” Als dit waar is, dan hebben ze boven het beste scenario uitgevoerd. We blijven met zijn allen nog een tijdje bij elkaar. Wát een opluchting.

Vanaf vandaag krijg ik weer woorden op papier. Angst heeft de afgelopen weken mijn gedachten overheerst. Ik kan het me gewoon niet voorstellen, dat ik op deze manier, hier in India, zo ver weg, afscheid zou nemen.

“Ik hoor niet in India Wim, ik hoor bij mijn vader te zijn! Je denkt toch niet dat ik nog jaren hier ga zitten, ik wil er voor mijn ouders zijn, dat is niet alleen mijn plicht, maar ook mijn gevoel! Vind maar een manager, maar ik ga terug!”Arme Wim… hij werkt keihard om er hier een succes van te maken, en bij thuiskomst treft hij een destructieve vrouw aan!

Is niet alles in het leven keuzes maken en daar de consequenties van ervaren?

“You are a cheater Mieke, you are a liar!” Mijn hulp Helen raast maar door, terwijl ik de telefoon steeds verder van me afhoud. Nog voor ik iets kan zeggen, drukt ze de verbinding weg. Ik bel opnieuw. Voor de 2e keer drukt ze me weg, een hoop scheldwoorden gillend. Omdat het me begint te irriteren dat ik geen privacy meer heb, heb ik voorgesteld dat ze minder komt werken. Mijn timing is niet goed, ze heeft namelijk haar arm gebroken, nota bene door een val in mijn huis! Maar goed, het is al een tijdje eenrichtingsverkeer van mij naar haar toe, dus ik moet een keer de beslissing nemen. Ik zal haar nog steeds royaal betalen; we zijn altijd tevreden met elkaar geweest.

Het lijkt wel of mijn hulp Helen alle restjes afval van de afgelopen maanden uit mijn prullenbak heeft verzameld, om nu een hoop vuiligheid te gaan verspreiden. “Mieke is a liar and cheater, she looks nice but she is not!”Helen is in het appartementencomplex, iedere deurbel af aan het gaan… Zelfs mijn goede Franse vriendin kreeg te horen dat ik ‘just’ Rs. 4500 betaalde… Twee dagen later spreekt ze me aan: ”if you need me to clean, tell me.… Helaas vertrouw ik haar niet meer. Dus Mieke poetst, kookt en wast weer zelf!

Mijn stem was de afgelopen weken geforceerd, de lucht waarmee ik normaliter makkelijk woorden vorm, kwam samengeperst en gespannen uit mijn keel. De ochtend na de operatie krijg ik mijn vader bij toeval direct aan de lijn in het ziekenhuis. “Ik moet huilen, ik ben zo blij dat alles goed is gegaan!”

Mijn stem klinkt anders, helder en opgelucht….




  • 04 Februari 2011 - 09:21

    Maartje:

    Goed nieuws! Wat fijn om te horen. We gaan nu echt snel even afspreken, ik heb zin om jullie kant op te komen. Mijn broer komt morgen aan, om me een weekje bij te staan, daarna mail ik je weer even. Geniet van het goede nieuws, groetjes

  • 04 Februari 2011 - 09:40

    Anita:

    Wat een heftige periode voor jullie! Gelukkig toch nog goed nieuws als afsluiter. Hoop dat het nu weer wat rustiger voor jullie word en weer echt kunnen genieten van India!
    Liefs!

  • 04 Februari 2011 - 11:30

    N, W En A:

    Hallo lieve Mieke,
    Fijn dat het goed gegaan is...het is zo moelijk om van je dierbare familie ver weg te zitten in zo'n omstadigheden....
    Ik snap je opgelucht gevoel !
    We denken aan jullie.

    Veel liefs uit Hapert
    N, W en A

  • 04 Februari 2011 - 12:00

    Irene:

    Dikke zoen voor jullie allemaal!!!! en liefs......
    Irene

  • 04 Februari 2011 - 13:28

    Wil Vermeulen:

    Fijn dat het met je vader weer goed gaat Mieke...beschermengelen heb je af en toe nodig...succes met het koken, poetsen en wassen dikke X van Wil

  • 04 Februari 2011 - 19:31

    Mieke:


    Van harte proficiat met pa en opa!

    Liefs.

  • 04 Februari 2011 - 20:38

    Marjo:

    Hoi Mieke, wat fijn dat alles goed is met je vader. Ik ben zo blij voor jou.
    Heb vertrouwen, dan zullen de andere probleempjes vast ook opgelost worden!!!
    Liefs, Marjo

  • 09 Februari 2011 - 08:27

    Renee:

    Ik denk aan jullie Mieke. Een knuffel voor je pa en ma!

  • 09 Februari 2011 - 21:39

    Tante Lenie:

    Hallo Mieke,

    Ik ben vanavond bij je vader op bezoek geweest,
    het gaat redelijk goed, wel niet zo vlug als ze gehoopt hadden,
    ik had ons Riet bij haar thuis opgehaald die een paar dagen bij Hugo had gelogeerd.

    Vrijdagmiddag haal ik haar bij het ziekenhuis op om mee naar ons An te nemen, ze wou er even uit, kunnen we lekker even kletsen.

    Ik heb gezegd dat ik jou vandaag even zou mailen dus hierbij haar groetjes,

    maak je daar maar niet teveel zorgen, je vader is er best opgewekt onder.

    Dag Mieke groetjes ook natuurlijk voor allemaal.
    Lenie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

Actief sinds 31 Maart 2009
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 180349

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 01 December 2015

Thuis in Eindhoven

14 Maart 2012 - 16 September 2012

Nederland

15 Augustus 2009 - 31 Januari 2012

Emigratie naar India

09 Mei 2009 - 15 Augustus 2009

Voorbereiding tot emigratie

08 April 2009 - 08 Mei 2009

Naar India ter oriëntatie

14 Februari 2012 - 30 November -0001

Rondreis Azië

Landen bezocht: