Sinterklaas - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu Sinterklaas - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu

Sinterklaas

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

01 December 2011 | India, Trivandrum

Bijlage: een video + foto’s

“Sinterklaas heeft me écht blij gemaakt, ik heb precies gekregen wat ik wilde!” roept 6-jarige Jade enthousiast. “Wauw, kijk eens wat een stoere jas die Barbie heeft, oh, we hebben echt veel gekregen, dank je wel Sinterklaas!” roept Dagmar. “Jeeee, stoere Lego, dat is cool!” roept Sam.

Ik nestel me achter de computer. Ze slapen. Het heerlijke avondje is bij ons zojuist gekomen; de Sint moet 5 december weer in NL zijn, vandaar. Het kwam ons ook goed uit, we gaan over twee dagen op vakantie; 1500 km reizen om twee paspoorten te verlengen…

Met dank aan de enige inwoner die ons vandaag begrijpt (een Nederlander), wordt er hard geklopt en staat ‘de zak van Sinterklaas’ voor onze deur, net als we ‘daar wordt aan de deur geklopt zingen (wat ongelooflijk toevallig!).

De Nederlandse commercie, waar ik normaal regelmatig op spuug, ben ik dit jaar enorm dankbaar. Want ik heb in September in NL al pepernoten, chocoladeletters en speelgoedboeken kunnen inslaan!

Het Intertoys boek werd de afgelopen weken driftig doorgenomen; het lag namelijk ‘zomaar’ in onze brievenbus! Samen met een ‘echte’ brief mét pepernoten en chocoladelolly’s erin!

We kijken zelden Nederlandse TV maar nu keken we iedere dag naar Dieuwertje Blok via ‘uitzending gemist.’ Al die problemen van de Pieten die keer op keer toch maar weer worden opgelost!

Hier in India géén overdadige input, Pieten in de winkels, reclames op TV of pepernoten bij de HEMA, maar een stap voor stap, door ons geregisseerd theaterstuk. Ik weet nog hoe erg ik deze tijd miste, toen ik twee jaar geleden onvoorbereid de maand november inging. Nu besef ik dat menig ouder erg dankbaar zou zijn met de prikkelvrije rust die hier heerst.

En vandaag lagen er ineens na schooltijd 3 chocoladeletters in de wasmachine (twee maanden hier vanaf blijven viel niet mee!).

Sinterklaas, een bijzondere tijd. Het is toch de gezelligste tijd van het jaar als je 3 jonge, gelovige, kinderen hebt?”Ja, 3, we hebben een tiener in huis die nog gelooft in Sinterklaas!

Sinterklaas is al 1669 jaar dood en er lopen hier in de stad zoveel donkere mensen rond met prachtige zwarte krulletjes die, op het pagepakje na, heel wat overeenkomsten vertonen met een ‘echte zwarte piet.’ Dagmar verkleedt en schminkt zich, zit op theaterles en toch legt ze de link niet nog niet.

Juist nu we ver weg wonen, zijn tradities belangrijk. Bijzonder eigenlijk dat nagenoeg niemand weet wat hij of zij, pak ‘m beet, op 4 april 2010 deed, maar bijna iedereen weet hoe 5 of 25 december 2010 eruitzag.

Onze kinderen kregen vanavond ook een bijzondere brief: zondag zijn ze door de Sint uitgenodigd bij de Dutch Club in Bangalore om Sinterklaas met andere Nederlandse kinderen te vieren!

Terwijl we alle inpakpapier aan het opruimen zijn, zeg ik: “Jongens, jullie hebben nu pakjesavond gehad, dus ik verwacht niet dat er zondag nog een cadeautje komt hoor.”

“Mama, natuurlijk niet,” roept 7-jarige Sam meteen, “dat begrijp ik wel, maar ik heb nog nooit Sinterklaas een handje gegeven en dat kan ik dan écht doen zondag! Jippie! Sinterklaas komt naar ons toe!”

Jullie ook allemaal een hele gezellige, warme Sinterklaasavond toegewenst!

PS Nieuw record; onze kerstboom staat al!

  • 02 December 2011 - 11:52

    Moniek Willems:

    Heerlijk om die verhalen te lezen:)!
    Ik las in je vorig verhaal dat jullie weer een heel spannend avontuur voor de boeg hebben.
    Echt top Mieke hoe jij lekker 'open-minded' de wereld intrekt met je fam!
    Daar zouden velen een voorbeeld aan moeten nemen:) ik wens jullie in ieder geval veel plezier bij Sinterklaas en geniet van jullie reis!

    Heel veel liefs

  • 03 December 2011 - 14:40

    Nicolay:

    Veel plezier in India en doe de Sint maar de groetjes. Geniet ze nog!

  • 03 December 2011 - 15:25

    Liesbeth Lodewijkx:

    Geweldig Mieke, als jij mijn moeder was geweest had ik zeker ook nog heel lang in de Sint geloofd.
    Nu nog zo'n enorme reis, je maakt in ieders geval heel veel mee,
    Heel veel groeten en een gezellige Sinterklaas .
    Liesbeth.
    en netuurlijk een goede reis.

  • 14 December 2011 - 03:41

    Jet Maats:

    Hoi Mieke,
    Leuk je verslagen zo te lezen, sommigen heel herkenbaar en anderen weer zo anders. Elise en Bart-Jan hebben nog een paar keer naar Dagmar, Jade en Sam gevraagd. Dat spelen komt nog wel eens, ooit, ergens...
    Jullie blijven van harte welkom in Bangalore en anders later in Groningen. Groetjes Jet
    Oh ja wij hebben ook een blog www.vanzindertjes.blogspot.com , expats bangalore style!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

Actief sinds 31 Maart 2009
Verslag gelezen: 1116
Totaal aantal bezoekers 180629

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 01 December 2015

Thuis in Eindhoven

14 Maart 2012 - 16 September 2012

Nederland

15 Augustus 2009 - 31 Januari 2012

Emigratie naar India

09 Mei 2009 - 15 Augustus 2009

Voorbereiding tot emigratie

08 April 2009 - 08 Mei 2009

Naar India ter oriëntatie

14 Februari 2012 - 30 November -0001

Rondreis Azië

Landen bezocht: