2 april weer naar NL - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu 2 april weer naar NL - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu

2 april weer naar NL

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

25 Maart 2011 | India, Trivandrum

“Mama, ik denk dat ik dit maar wegdoe, ik ben nu toch al bijna een grote jongen?” Sam houdt zijn 'fototoestel' vast, gemaakt van een spiegeltje en een grote puntenslijper, samengebonden met een stukje touw. We zijn aan het inpakken voor NL, en in de koffer is alleen plaats voor hun grootste schatten. “Weet je wat Sam, je vindt ‘m nog zó mooi, bewaar ‘m nog maar even.” zeg ik als ik de liefde in zijn ogen zie.

Ben ik niet precies hetzelfde? Als ik moet kiezen tussen het meenemen van een koelkast van € 1000,00 of mijn zelfgemaakte schilderij, dan neem ik ook datgene mee waar een hoop emotie in is gestopt.

We, Sam en ik, hebben de afgelopen maanden hard gewerkt om hem te leren lezen en schrijven! Gelukkig werkte de Rainbows Montessori goed mee; hij kreeg iedere dag de tijd om op school Nederlandse werkbladen te maken die we na schooltijd bespraken.

Een kind tot een jaar of 7 is van nature spiritueel, verwonderd en vol ontzag voor het mysterie van het leven om hem heen. Nu zijn wereld is verrijkt met geschreven letters en woorden, wordt zijn werkelijkheid steeds meer teruggebracht tot iets wat het verstand kan begrijpen. Binnenkort plakt hij op alles wat hij ziet een woord of etiket.

“Dus niet alle mensen zijn goed in de wereld?” vraagt Sam als we samen na het kijken van het Nederlandse journaal praten over Kadhafi in Libië. “Dus mama, als ik Nederlands werk maak, en jij vindt het niet goed, maar ik vind het wel goed, dan kan ik jou toch ook niet kapotschieten omdat jij anders denkt?” 7 jaar. We hebben het gisteren gevierd met twee taarten; een monstertaart én een Spidermantaart. Een monsterkroon maakte zijn dag compleet. Ik hoop dat we nog even mogen genieten van zijn levendige, fantasievolle spel…

Ja, het is weer examentijd. Vooral voor Dagmar een pittige periode. Ze leert over ‘evaporation’(verdamping) , het ‘Solar system’ met o.a. Mercury, Venus, Earth. Ze wisselt periodes van opperste zelfverzekerdheid (tijdens een feestje in het Muthoot hotel het hele podium overnemen met dans en zang!) af met intense spanning omdat ze faal angstig is, bang om fouten te maken tijdens de toetsen op school. ’s Avonds ontspant ze met één van haar honderd Taptoes die we vorig jaar gescoord hebben op Marktplaats.

Zakelijk delen we ons pand inmiddels met een bedrijf uit Reusel; de Faes Groep. De manager is een man uit Eindhoven, getrouwd met een Indiase. Totaal zijn er nu 4 Nederlandse bedrijven op Technopark. De 36-urige Rabobank periode lijkt nu ver weg voor Wim, zeker omdat het hier al 21.30 uur is als Wim de laatste mails uit NL nog wil wegwerken. Ondanks de vele uren, geeft Wim aan veel plezier in zijn werk te hebben. Wat wil je? Ken jij een kantoor waar het personeel op blote voeten of sokken rondloopt? Of personeel dat 4 uur per dag reist, maar niet klaagt? En wat denk je van vrouwelijk personeel dat zegt: ”You are my boss, I will always listen to you and respect you because you are the one who is giving me salary.”

India maakt je onbegrensd in je denken. Alles is hier mogelijk. Je moet er wel actief moeite voor doen en de gaten, de kansen zien. Doe je dat niet, dan raak je gefrustreerd.

Gelukkig hebben we Moniek en Jolijn, twee 4e jaars studenten van de SportHogeschool Tilburg. Twee leuke, positieve, energieke meiden die vooral mogelijkheden zien! Zij hebben enkele maanden terug enthousiast gereageerd op een advertentie die ik had geplaatst op de Fontys Hogescholen site. Ze hebben grauwe ruimtes binnen de school omgetoverd tot een gymzaaltje, lijnen en vormen op de grond en muren aangebracht zodat kinderen uitgenodigd worden tot springen, rennen, duikelen, etc. Sponsors hebben gezorgd voor trampoline, ballen, hoepels en gymbanken. Ze hebben het enorm naar hun zin hier.

Ook hebben ze ervoor gezorgd dat er niet tot de allerlaatste dag examens op school zijn, maar dat er een werkelijke jaarafsluiting is; 'The Dutch Olympics' compleet met Bite the bun (koekhappen), Nail game (spijkerpoepen) en Jumping (zaklopen)! Zie foto’s!

“Jongens, vinden jullie het gewoon leuk om weer naar de Nederlandse school te gaan, of ook een beetje spannend?” vraag ik Dagmar, Sam en Jade ’s avonds tijdens het eten. “Gewoon leuk” en “Heel leuk zelfs!” is het anonieme antwoord.

Vanaf 2 april is ons adres weer Tipmast 3 in Bladel. Wim vliegt na enkele weken weer terug, en ik en de kids blijven tussen de 2 en 3 maanden.

Tot binnenkort!




  • 25 Maart 2011 - 08:06

    Fam De Kort:

    Hallo Mieke, Wim en kids,

    Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen. De mooie foto's erbij geeft het gevoel India en jullie leven daar een beetje te leren kennen..
    Fijn ook dat de kinderen het leuk vinden in Bladel weer naar school te gaan, ze horen er ook gewoon nog bij, toch?

    Nou, goede reis naar Nederland en we zien elkaar bij de schoolpoort wel weer.

    Groetjes Natasja (van Tijn en Mila)

  • 25 Maart 2011 - 08:25

    Petra:

    Wat een mooi gezicht al die Nederlandse kleuren en spelletjes. Een mooi project hebben ze volbracht, die 2 studenten. Maar jou inreng, Mieke, lijkt me ook heel waardevol. Het moet een voldaan gevoel geven. Geniet van het weerzien van vrienden en familie.
    Fijne tijd hier, lieve groet Petra

  • 25 Maart 2011 - 09:54

    Hanneke:

    Hoi Mieke
    Met veel plezier lees ik je verhalen. Ik ben erg onder de indruk, wat een prachtige, indrukwekkende ervaringen doen jullie op!
    Heel veel plezier in Nederland!
    groetjes Hanneke Kennis (van de PABO langgeleden!)

  • 25 Maart 2011 - 11:35

    Maartje:

    Wat heerlijk dat jullie weer even terug kunnen. Geniet intens van je familie & vrienden. Ik ga, zodra jullie terug zijn, echt even iets plannen.
    Groetjes Maartje

  • 25 Maart 2011 - 12:14

    Erna Vd Huygevoort:

    Wat een gezellige beelden weer. Leuk dat je zoiets samen met de stagiaires voor elkaar hebt gekregen.
    Fijn dat jullie het ook kunnen combineren met Nederland om daar weer een tijd te verblijven. Goeie combi zo! Geniet ze en nog vele mooie, bijzondere momenten toegewenst met elkaar en familie en vrienden.

  • 26 Maart 2011 - 21:51

    Hugo Greefhorst:

    Hey zusje,

    Ik kan niet wachten om je weer in mijn armen te sluiten. Wat vliegt de tijd. Dat je weer naar dat huisje op de Tipmast gaat..............
    Was Eindhoven uitverkocht?

    Hugo!

  • 27 Maart 2011 - 08:58

    Tante Lenie:

    Hallo Mieke,
    Ik ben vrijdag nog bij je vader en moeder op bezoek geweest,
    ze kijken erg naar je bezoek uit,
    ik probeer je toch eens te bezoeken als je weer in Bladel bent,
    groetjes en wapen je vast tegen het weer, schilt denk ik maar 20 graden ?
    O en zit je met kleren omhoog, Mir heeft er 4 weet je wel, of iets anders
    wat je mist,

    gr. Lenie

  • 27 Maart 2011 - 12:59

    Mama En Papa:

    Hallo schatjes van ons. Wat een heerlijk verhaal weer en dat geschreven door ONZE dochter. Wij zijn trots op je!
    Heerlijk om jullie weer voor een tijdje thuis te hebben. We hebben jullie heel erg gemist en verlangen ernaaar om weer lekker te knuffelen.Tot zaterdag 2 april.
    Liefs aan allemaal van ons.

  • 27 Maart 2011 - 17:11

    Wil:

    Hallo Schatjes
    fijn dat jullie binnenkort weer in Bladel zijn ik kan niet wachten om jullie weer te zien en te knuffelen!! Wat een leuke foto's!! wat geweldig die 2 studenten uit Nederland!! tot gauw dikke kus van Wil en de rest hier !! XXXXXX

  • 28 Maart 2011 - 10:24

    N,W En A:

    Wat lees ik altijd met veel plezier je berichten,,,,,ik word er altijd een beetje emotioneel van. Sam, proficiaat met je verjaardag !
    Fijn dat jullie weer richting NL komen...vorige jaar zagen we elkaar weer bij de tipmast...ik moest aan denken, aan alles aan beide kant wat in die jaar gebeurt is,,,,,veel veranderingen weer. Hopelijk kunnen we elkaar weer zien daar of in Hapert !
    Tot gauw, en een goede reis
    N, W en A

  • 28 Maart 2011 - 14:04

    Jenneke:

    Hoi! Madelief is de dagen al aan het aftellen dat ze weer met Jade kan afspreken! Leuk dat jullie weer logeren bij de Tipmast.
    Alvast een goeie reis terug!, groetjes Jenneke

  • 28 Maart 2011 - 15:08

    Carin:

    Hoi Mieke, leuk om een blik in jullie leven te mogen werpen. We wensen jullie een goede terugreis en vinden het fijn om jullie weer te zien.
    Liefs Carin
    p.s. Kom maar snel gezellig langs, ik kan er maar beter vroeg bij zijn...

  • 02 Mei 2011 - 14:27

    Danielle Soontiens:

    Bijzondere verhalen en prachtige foto's! Ben telkens weer onder de indruk van de manier waarop jullie je je steeds weer aanpassen aan die bijzondere, vaak toch wat vreemde Indiase cultuur. En nu weer naar Nederland. Weer omschakelen. Maar leuk!! Jullie familie zal blij zijn, om jullie weer te zien. Geniet ervan!
    X Daan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

Actief sinds 31 Maart 2009
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 180379

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 01 December 2015

Thuis in Eindhoven

14 Maart 2012 - 16 September 2012

Nederland

15 Augustus 2009 - 31 Januari 2012

Emigratie naar India

09 Mei 2009 - 15 Augustus 2009

Voorbereiding tot emigratie

08 April 2009 - 08 Mei 2009

Naar India ter oriëntatie

14 Februari 2012 - 30 November -0001

Rondreis Azië

Landen bezocht: