Onam - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu Onam - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu

Onam

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

01 September 2009 | India, Trivandrum

Onam Feest
Het Onam feest is begonnen.Iedereen in Kerala krijgt vrij van werk en school voor het belangrijkste festival van het jaar. Duizenden gekleurde lichtjes veranderen de stad 's avonds in een sprookje.De mensen steken zichzelf in nieuwe kleren. Kleine meisjes lopen in suikerspinzoete jurkjes met heel veel glitters. De haren zijn opgestoken en worden bijeengehouden met speldjes gemaakt van verse bloemen. Jongetjes lopen in keurige pakjes. Ik word in onze straat spontaan verrast door een voorbij struinende olifant, met rood en oranje gekleurde gewaden versierd . Muzikanten delen reclamefolders uit.
We besluiten te gaan winkelen bij de Big Bazaar.
Bij het zien van de drukte op de weg had bij ons een belletje kunnen rinkelen, maar dat gebeurde dus niet. Bij onze riksjarijder des te meer; onafgebroken houdt hij zijn hand op de claxon!
Bij binnenkomst worden we overweldigd door een oorverdovend geluid dat uit allerlei microfoons komt.
Buy one, get one Free! Buy one, get one Free!
Iedereen is uit op een koopje. Het lijkt wel het prijzencircus van de VD of de dag voor Kerstmis in de supermarkt! Mensen drommen om elkaar heen, twijfelend of ze nu wel of niet tot een grote aanschaf zullen overgaan. De lange rijen bij de kassa vertellen genoeg.
Anderhalf uur later staan we verhit weer buiten.
Met enige dwang houden we een riksja aan en springen er gauw in. Met vijven achter op het bankje in de riksja is normaal gesproken al vrij vol. Onze score: drie tassen weekendboodschappen en 6 hoofdkussens, 6 bedlakens, 6 schoolbekers, enkele ‘Learning English’ werkboekjes, én een grootverpakking van 5 kg rijst, 3 kg suiker en 1 liter olie; want die krijgen we gratis!
We beginnen trouwens al aardig te integreren. Wim beëindigt een gesprek met mij via de mobiel onnadenkend al met ‘Yes, yes, oké, I will do so, bye bye.‘
Indiërs zijn hele vriendelijke mensen en erg behulpzaam. Een teken van liefde is het knijpen in de wangen van onze kinderen; inmiddels zijn onze kinderen dit zat en worden ze steeds behendiger in het ontwijken van het ‘liefdevolle’knijpje!
We hebben besloten te verhuizen naar een ander appartement! Geen kolossale verhuizing; het is namelijk één deur verder… Daar mogen we blijven tot we een betere plek vinden. Overhaast beslissingen nemen heeft namelijk geen zin.
Onze kinderen hebben geluk; in NL hebben we ze een huisdier beloofd, en we hebben er nu drie gesignaleerd; heerlijke kolossale kakkerlakken!
7 september beginnen de scholen weer. Daarover later meer.
Allemaal bedankt voor de lieve reacties! Dat doet ons allemaal goed!

• 01 September 2009 - 18:30

Nicolette:

Hoi famillie,
    wat fijn om zo veel van jullie te horen. Ik ben blij met dat contact. Het Onam feest lijkt me geweldig om eens mee te maken. De koopjes en mooie kleren.
    Ik hoop dat het zoeken naar een permanente woning goed gaat.

Groetjes Nicolette

• 01 September 2009 - 19:10

Marcel Simone + Kids:

he familie,
    leuk te lezen dat jullie al een beetje beginnen te wennen. We horen het wel als er echte huisdieren komen, wel je belofte waar maken he... We zijn vandaag ook weer met het gewone leven begonnen wat enigzins tegen valt na twee weken zwemmen en luieren. We hebben erg genoten ! Nou ga door met jullie mooie verhalen dan blijven we bij. Veel liefs van Marcel,Simone,Julia en Pieter xxxx We skypen deze week ok

• 02 September 2009 - 09:34

Mama En Papa:

Lieve allemaal.
    Wat leuk dat we op deze manier op de hoogte worden gehouden van jullie belevenissen. Wij leven intens met jullie mee. Op het videofilmpje zagen we de kinderen en we zouden ze zó een dikke zoen willen geven. Wat hebben we toch veel liefde van jullie gekregen!
    Het Onamfeest is heel helder beschreven. Zoiets is in Nederland niet denkbaar.
    Wij houden heel veel van jullie. Liefs van Mama en Papa XXXXX

• 02 September 2009 - 17:43

Hanny:

Wat leuk dat filmpje, zie je echt wat jullie beleven. Vanmiddag Ben uitgezwaait, ging inpakken en morgen vertrekt hij naar jullie. Dikke kussen voor jullie alle 5 en veel groetjes en liefs van mij. Hanny.

• 02 September 2009 - 19:51

Diana:

He lieverds!
    Ver weg maar toch dichtbij!
    Lange leve de vooruitgang!
    X Diana en co

ps vraag blijft... wat of wie(!) is nu de grootste attractie op de kermis...de draaimolen of toch dat blonde Hollandse gezin?! :-)

• 03 September 2009 - 18:28

Carin:

Hallo,
    Vandaag voor het eerst op jullie site een kijkje genomen. Complimenten voor de manier van schrijven van de reisverslagen. Ik denk dat een column in een tijdschrift zeker tot de mogelijkheid behoort! Leuk om op deze manier te weten hoe het met jullie gaat, ik kan het me nu allemaal veel beter voorstellen. Wat maken jullie veel mee! Vandaag is het hier ronduit herfst, wind, regen en fris...tsjonge. Langs deze weg wil ik prinses Maxima de hartelijke groeten doen.
    Tot de volgende keer.
    Lieve groet van Carin

• 03 September 2009 - 20:19

Rob En Monique:

Lieve Wim, Mieke en kids,

Net terug van onze vakantie op Texel lees ik de reisverslagen vandaag. Ik zie het zo voor me, zo levendig wordt het verteld, wat jullie allemaal beleven. Ik hoop dat jullie snel een eigen optrekje kunnen vinden. We volgen het van een afstandje, veel succes met alles wat er op jullie af komt. Maar dat gaat zeker lukken.
    groetjes Monique (en Rob en de kinderen)

• 03 September 2009 - 20:39

Petri Jobse:

Dag Mieke, Wim , dagmar, sam en jade!
    Wat leuk zeg om jullie zo te kunnen volgen! En wat een indrukken en ervaringen doen jullie op!Een totaal andere wereld! Dikke knuffel hoor en tot een volgende keer!

• 04 September 2009 - 06:02

Nel:

hallo daar
    had nog niet eerder tijd om te reageren,zijn recht van zeeland naar de achterste hoef gereden!
    heerlijk om weer iets van jullie te zien!
    ik hoop dat jullie snel een eigen huis hebben
    dikke kus voor de kids(mis ze heel erg)
    liefs nel

• 05 September 2009 - 16:00

Nicolay:

Dagmar, Sam, Jade als ik jullie was ging ik voor de olifant als huisdier ;-) Op tijd zeggen tegen papa en mama dan kunnen ze hiermee rekening houden als ze op huizenjacht gaan. Veel plezier met jullie huidige huisdieren. Kids veel plezier op jullie eerste schooldag. Maak hiervan maar een mooie foto en plaats deze maar op: www.ed.nl/regio/eindhovenstad/5474770/De-eerste-schooldag.ece
    Wim/Mieke; Bedankt voor de leuke en soms ook ontroerende verslagen. Best sterk hé die Fishermans Friends.

Groetjes,
    Nicolay, Chantal & Ise

• 06 September 2009 - 21:14

Wil Vermeulen:

Ha lieve schatjes doe je Ben de groeten van ons en Mieke jij moet gewoon een boek gaan schrijven
    je hebt talent!! het is net als of ik er zelf bij ben!!
    succes met de zoek tocht naar het nieuwe huis en de huisdieren dikke zoen en knuffel voor jullie allemaal van Wil Xxxxxx

• 09 September 2009 - 08:05

Miriam:

Hoi hoi allemaal

• 09 September 2009 - 08:10

Miriam:

hoi

nog een keer.
    Sorry dat ik nu pas reageer, het zijn prachtige verhalen en foto's. Mieke, kei leuk dat we zo nog veel over jullie meekrijgen.
    Succes met alles

Gr Miriam en de rest

• 09 September 2009 - 11:40

Daan Paridaans:

Hallo Sam,

Hoe is het in India ?
    Ik heb net de foto's en het filmpje gezien het ziet er leuk uit daar. Wel heel veel mensen op die kermis.
    Mama vertelde dat er bij jullie een feestdag is geweest en dat alles dan heel mooi wordt gemaakt.
    Mocht jij toen ook kleren uit india aan, met van die glitters ?
    Ik ben gisteren naar het voetbaltrainen geweest voor de eerste keer. Ik zit samen met Berend in het team en zaterdag moeten we al een wedstrijd spelen. Over een tijdje ga ik weer kijken naar jou site. Veel plezier op school!

Groetjes van Daan

• 09 September 2009 - 11:55

Ingrid(mama V. Daan):

Hallo allemaal,

Leuk om jullie te volgen op deze site in het verre India.
    Als je de verhalen leest kun je haast voelen hoe het met jullie gaat, zo mooi geschreven.
    De kinderen zijn hier weer naar school gegaan, het eerste wat Imke zei toen ze maandag thuis kwam van school was: "wij hebben nu weer een Sam in de klas".
    Dus werden we er aan herinnerd dat de "andere" Sam naar India is verhuisd. Nu werd het dan echt tijd om op jullie site te kijken.
    En dat is de moeite, leuk al die verhalen en foto's, kunnen de kinderen een beetje volgen wat Sam allemaal ziet en doet in India.

Groetjes uit Bladel !