Wist je dat ... - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu Wist je dat ... - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu

Wist je dat ...

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

11 Oktober 2010 | India, Trivandrum

Ik een auto gekregen heb (echt waar!) van de overbuurman, Mr Newton!

De kinderen nu dus met de auto naar school kunnen; dat betekent geen uitlaatgassen meer inademen!

Er deze maand midden op Mahatma Gandhi road al iemand achter op ‘mijn’ auto botste en een deuk veroorzaakte.

Dit de drukste straat van de stad is.

Ik vroeg hem uit te stappen terwijl tientallen automobilisten met hun hand op de claxon (!) het komische tafereel gadesloegen.

De betreffende chauffeer ‘nee’ knikte, wat ‘ja’ betekent en vervolgens net deed of hij ging parkeren maar vervolgens keihard wegscheurde.

Ik vervolgens razend de achtervolging inzette …

Tot ik besefte dat ik hier de verliezer was.

En ik kwaad de kinderen ging ophalen.

Maar weer vrolijk werd..

Toen Sam mij bij het ophalen van school vertelde

dat alle “klassenassistentes (=opruimhulp)‘handmatig’ alle poep van de kindjes afvegen

Sam zei:“dat is toch zielig, mama, voor die Malayalam juf”

En soms enorm baal

Als ik de kinderen naar school breng en mij wordt gemeld

dat alle scholen (weer eens onverwacht) sluiten in Trivandrum omdat het te hard regent…

Maar ik ook weer blij ben als de dag erop

De school opent alléén voor onze drie kinderen

En ik ook weer verbaasd ben

Als Sam bij het ophalen roept dat zijn losse tand eruit is..

En ik de juf vraag of ik het tandje kan krijgen.

Ook zíj verbaasd is terwijl ze zegt:’”You want to have it, we already threw it away!”

Ik soms weemoedig word

Als ik de vanzelfsprekendheid van kindergerichtheid en speelse scholing mis …

Zeker als Dagmar moe van de hitte en inspanning op school zit en begint te huilen

Waarop de juf haar zoals altijd rechtop staand in de klas laat spreken

Waarna Dagmar in een emotionele bui zegt:”I want to see my mother.”

De juf hierop reageert door aan alle kinderen te vragen:

“Is it normal to ask for your mother and cry, say no!”

Dagmar na deze ervaring ons meldt:”Ik leek wel een ezel!”

Maar ik toch vaak medelijden heb met een groot deel van de bevolking

Kijk naar mijn hulp Helen…

Ze vist nog iedere dag ‘waardevolle’ spullen / etensresten uit onze vuilnisbak

Er wordt geklaagd over het gebrek aan schoon sanitair bij de Common Wealth Games in Delhi

En dat terwijl…

665 miljoen Indiërs niet eens een WC hebben, laat staan dat ze er ooit een schoongemaakt hebben

En ja …

De economie is sterk groeiende

Dit zich uit door het aanleggen van voetpaden, nieuwe moderne flats, de opening van winkels…

Er afgelopen maand 100 vaatwassers verkocht zijn in Kerala, zouist gelanceerd en slechts één type.

Mijn rijke vriendin Esther hierop reageerde met de woorden :”I had all my life a human dishwasher.”

Maar… daar waar snelle economische groei plaatsvindt, komen emotionele problemen

Het aantal zelfmoorden, vooral in Kerala, sterk is gestegen

Ook Antonie Kamerling had alles…




  • 11 Oktober 2010 - 10:05

    Marjo:

    Leuk, elke dag weer een nieuwe verbazing. Nooit saai of vanzelfsprekend.
    Maar af en toe ook vreselijk irritant!
    Hou je taai. Groetjes, Marjo

  • 11 Oktober 2010 - 15:30

    Carin:

    Wist je dat ze onze auto hebben opengebroken voor onze deur en de geintregeerde audio en nav. systeem hebben meegenomen.
    Wist je dat het mooi herfstweer is met de mooiste kleuren.
    Wist je dat we een optie hebben op een nieuwe sta caravan bij zee.
    Wist je dat ik met Ronald ga meewerken in zijn nieuwe zaak Synerga.
    Wist je dat je mooi kunt schrijven.
    Wist je dat we op zat. voortaan om 7 uur opstaan om langs het voetbalveld van Max te genieten.
    Wist je dat onze hond iedere dag een pil moet omdat hij een pijnlijke poot heeft.
    Wist je dat ik het zielig vind voor Dagmar als ze op school zo behandeld wordt.
    Wist je dat ik het stoer vind dat je door het drukke verkeer rijdt.
    Wist je dat we de lichtjesroute hebben gereden en naar de Eindhovense Marathon hebben gekeken.
    Wist je dat ik je gauw weer eens op skype wil ontmoeten.
    Wist je dat ik dit niet de plaats vind om zo te schrijven maar ik doe het lekker toch...
    Wist je dat we jullie de lieve groetjes willen doen.

  • 13 Oktober 2010 - 12:18

    Simone :

    Wist je dat ik nu twee schoonzusjes heb die goed kunnen schrijven! Bijzonder!
    Veel liefs xxx

  • 14 Oktober 2010 - 11:48

    Daniëlle Soontiëns:

    Poeh, wat een boel tegenstrijdigheden. Enerzijds mooi en bijzonder om dit te mogen ervaren, anderzijds ook soms frustrerend en moeilijk, kan ik me voorstellen. Voor mij hoe dan ook steeds weer erg boeiend en bijzonder om jullie belevenissen te lezen. Dat doe je zo mooi Mieke! Respect! X Danielle

  • 14 Oktober 2010 - 19:28

    Karin:

    Hey Mieke! Ik lees al je verslagen altijd met heel veel plezier! Ik moet altijd erg lachen en weet precies wat je bedoeld! hahaha...xx

  • 14 Oktober 2010 - 22:02

    Karin (PSZ):

    Hoi Mieke,

    Pff als ik deze twee laatste verhalen lees dan snap ik wel hoe jij je voelt. Want kinderen zo naar beneden halen dat kennen wij hier niet en jij zeker niet. Gelukkig weten jou kinderen wel beter. Ja en ik geloof wel dat het vertrouwen van je hulp weer geschaad is en dat zij toch elke keer weer opnieuw iets kan verzinnen. Ze is wel creatief. Je hebt het wel druk want je bent met de opvoeding bezig, schrijven en ook al bij de politie! Een achtervolging inzetten, ik zie je al door het verkeer sjeesen tussen alle tentjes door waar de sinaasappels de lucht in vliegen. En Mieke af en toe zou ik ook wel een human dishwasher willen hebben. Leuke foto's en vooral die van Jade met haar rugzakje.
    De groetjes aan jullie allemaal en ik kijk weer uit naar een nieuw verhaal.

  • 15 Oktober 2010 - 08:14

    Roeland:

    Hallo Mieke, Wim en kinderen,

    Bedankt voor je mailtje. Inderdaad ga ik lekker doen waar ik zelf zin in heb. Vandaag is mijn laatste werkdag en volgende week neem ik met een (groots, maar ik weet van niks) feest afscheid van de kinderen en mijn collega's. Jij had er zeker bij mogen zijn. Gelukkig heb je in India een nieuwe plek gevonden waar je je helemaal thuis voelt. Ook al blijf je je nog verbazen over de soms wel erg grote culturele verschillen van welke aard dan ook. "Wist U dat" was dan ook heel informatief. Ik lees ook je berichtjes aan Maartje. Zij zit ook helemaal op haar plaats, maar in vergelijking zit jij denk ik in een behoorlijk luxe situatie
    (niet negatief bedoeld).
    Mieke de koffiepauze begint. Tot ziens en alle goeds.

    Groetjes, Roeland.

  • 17 Oktober 2010 - 21:04

    Malou Van Woerkum:

    Hallo juffrouw Mieke,

    Ik ben Malou van Woerkum en heb bij jou in groep 4 gezeten op de Willibrordusschool in Eersel. Op dit moment zit ik in het eerste jaar van de studie sociale geografie op de Radbouw Universiteit Nijmegen.
    De reden dat ik contact met je wil opnemen, is dat ik bezig ben met een onderzoek over met name het kastenstelsel in India en haar uitwerking op de economische situatie in het land. Met het idee dat jij hier misschien meer over kan vertellen, zou ik graag een aantal vragen willen stellen in de vorm van een soort intervieuw, als dat mogelijk is.

    Ik hoop dat je mij hierbij kan helpen.

    Alvast bedankt!

    Groetjes,
    Malou

  • 17 Oktober 2010 - 21:08

    Malou Van Woerkum:

    PS: misschien is het makkelijk als ik dan ook iets achterlaat, waar je op zou kunnen reageren: malou_van_woerkum@hotmail.co

  • 20 Oktober 2010 - 17:05

    Nienke:

    ik hoop dat het volgende verhaal snel komt:D ik heb ze allemaal gelezen , echt zo mooi geschreven.

    Gr. Nienke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

Actief sinds 31 Maart 2009
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 180326

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 01 December 2015

Thuis in Eindhoven

14 Maart 2012 - 16 September 2012

Nederland

15 Augustus 2009 - 31 Januari 2012

Emigratie naar India

09 Mei 2009 - 15 Augustus 2009

Voorbereiding tot emigratie

08 April 2009 - 08 Mei 2009

Naar India ter oriëntatie

14 Februari 2012 - 30 November -0001

Rondreis Azië

Landen bezocht: