Kerstmis in India - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu Kerstmis in India - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu

Kerstmis in India

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

24 December 2010 | India, Trivandrum

Er heerst een echte kerstsfeer in de stad; 19% van de inwoners in Kerala is namelijk Christen. De kerstmuziek galmt al dagen uit de spiekers in de straat. Er is zelfs een rechtstreekse verbinding gemaakt (!) met de ochtendmis (05.00 uur !) zodat we op alle momenten van de dag mogen meegenieten! De winkels zijn overvol, ook in India wordt volop geconsumeerd.

De lichtjes in onze Kerstboom branden. Er liggen enkele cadeautjes onder. Er worden gezamenlijk kerstliedjes gezongen met medebewoners en er is een kerstman. Dagmar en ik gaan samen naar de Syrische avondmis. De kerstpakketten zijn uitgedeeld. De koelkast is gevuld. De zon schijnt.

In Nederland had Dagmar voor haar verjaardag een Stabilo pen gekregen. Na twee dagen gebruik in India was ze ‘m kwijtgeraakt op school. Toen ze ‘m uiteindelijk vond, prevelde de hele klas direct een dankgebedje op om Jezus te bedanken voor het terugbrengen van de waardevolle pen. “Wat een onzin… om hiervoor te bidden.” reageerde Dagmar later tegen ons.

Dagmar vraagt: “Mama, vind jij de pubertijd wel iets voor mij?" Leuke opmerkingen van je kinderen zijn niet afhankelijk van de plek waar ze wonen. Jade zegt tijdens het TV kijken: ”ik heb druppeltjes in mijn ogen omdat ik het zo leuk vind.” “Ik vind je zo lief mama,” hoor ik dagelijks van Sam.

Mijn hulp Helen komt huilend van geluk binnen. “Jezus helped me, he heard my prayers, Rs. 40.000 (€ 650,00) is donated by the Norwegian people of flat 9A. Now I can almost finish my home loan.” Ik houd haar trillende lichaam met gemengde gevoelens vast en vertel haar dat ik blij voor haar ben met dit mooie kerstcadeau. Enkele dagen terug ben ik nog zo boos op haar geworden. Ik wilde gaan werken, zij zou op onze kinderen passen maar was het vergeten….

Gevoelens van machteloosheid. Plannen maken waarbij je afhankelijk bent van Indiërs, kunnen nogal eens uitlopen op een teleurstelling.

Andersom gebeuren er verrassende dingen. Verschillende bewoners hebben aan de deur gestaan. Een vrouw uit Noorwegen met zelfgebakken Noorse koekjes, Anjali van 4A met (vieze..) snoepjes voor de kinderen, Ameena van 2A met een traditionele Christmas plumb cake (niet lekker). Zelfs hulp Helen had een kersttaartje (vol met kleine miertjes) met ‘Happy Christmas’ op tafel gezet.

Allemaal hele fijne kerstdagen. Niks onbereikbaars, irreëel. Gewoon geluk en wat vertrouwen om met een gerust gemoed een prachtig jaar te bouwen. Een mooi 2011!

Liefs, Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

PS

Marjo, Isabelle en Toinet; tot volgende week bij ons thuis!

  • 24 December 2010 - 12:14

    Wil Henk Ben En Maud:

    Hallo India
    Hele fijne kerstdagen en een goed 2011 vanuit een sneeuw wit Hapert er is 22 centimeter sneeuw gevallen dus we hebben een witte kerst!! groetjes Henk Wil Ben Coby Maud en Sander XXXXXX

  • 24 December 2010 - 12:36

    Petra:

    Lieve Mieke, Wim en Kids, ook voor jullie een prachtige, mooi en warm 2011 gewenst.

    Liefs uit Best

  • 24 December 2010 - 15:43

    Marijke V.Meerendonk:

    Mieke,
    Ik wens jou, man en kinderen, gezellige kerstdagen en een mooi nieuw jaar! Geniet nog altijd van je verhalen. Kerst vieren met zomerkleding aan, vanuit Nederland dat nu al wekenlang witbesneeuwd is ziet dat er heel apart uit.
    Liefs!
    marijke

  • 24 December 2010 - 17:12

    Miriam:

    Hoi Mieke en de rest, Ik wens jullie hele fijne feestdagen en het allerbeste voor 2011.
    Groetjes Miriam, Theo en the kids

  • 25 December 2010 - 12:18

    Irene:

    Een hele dikke kus voor jullie allemaal!! Heb net een leuk nieuw jurkje uitgetrokken en toch maar weer een dikke wollen vest aangetrokken,de sneeuw blijft maar komen en liggen,het was nog maar een aantal maanden geleden dat het ook niet ophield.......liefs en bedankt voor je mooie nieuwjaarsgroet!!!!!

  • 25 December 2010 - 14:11

    Hans/Marjon/Bart/Tom:

    Hoi Wim, MIeke, Dagmar, Sam en Jade,

    Ook voor jullie de beste wensen voor 2011. Dat het jullie moge brengen waar je op hoopt.

    Groeten uit Eersel en tot ziens,horens, mails

  • 26 December 2010 - 06:25

    Maartje:

    Fijn om je weer te lezen. Ik zit heerlijk in Goa met mijn moeder. Volgende week nieuwjaar bij de kinderen, dat wordt in ons dorpje namelijk niet echt gevierd. Als het voor jullie uitkomt wil ik heel graag in januari een weekendje langskomen. Ik plan nog niets, want dat is in India onmogelijk ;-) geniet nog even van vandaag en heel veel goeds voor 2011.

  • 26 December 2010 - 16:46

    Mama En Papa:

    Hallo schatjes van ons.
    Wát een verhaal en wát een verschil met het plekje op de aarde waar wij wonen.
    Mieke wat jammer dat wij niet thuis waren toen jullie belden met z'n allen. We hebben genoten van jullie voicemail.
    Wij wensen jullie een liefdevol en succesvol Nieuwjaar en vanuit een koud maar sneeuwrijk Eindhoven zullen we maar zeggen: "Tot de volgende keer!"

  • 28 December 2010 - 14:31

    Hanny En Jos En Kids:

    Ha Wim, MIeke, Dagmar, Sam en Jade

    Ik wens jullie al het goeds voor 2011 en dat jullie wensen voor 2011 worden vervult. Heel veel groetjes en dikke kussen voor jullie.

    Hanny
    ps vele groetjes aan Toinette, Isabelle en Marjo.

  • 30 December 2010 - 10:20

    N,W En A:

    Hallo allemaal,
    Zoals altijd een ontroerende en leuke verhaal, heb je geschreven Mieke.
    We wensen jullie ook hele fijne dagen en een gelukkig en gezond 2011.
    Jammer dat we elkaar niet gezien hebben, volgende keer hopelijk kunnen we elkaar weer zien.
    Veel liefs vanuit Hapert,
    N, W en A

  • 30 December 2010 - 19:11

    Toon, Susanne, Kids.:

    Hoi hoi,

    Ik heb wat achterstallig onderhoud gepleegd en de reisverslagen van de afgelopen maanden gelezen.
    Erg boeiend beschreven!
    Via deze weg, wensen wij jullie een heel erg goed 2011 toe.
    Het is hier al een maand wit...en het ziet ernaar uit dat dit nog wel even langer kan gaan duren.
    Dus vanuit het winterse Nederland,
    een hartelijke, warme groet!

    Toon, Susanne, Lars en Janne

  • 30 December 2010 - 22:11

    Rob,Monique En Kids:

    Lieve Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade,

    allemaal een hele fijne jaarwisseling gewenst met ook veel vuurwerk??! En alle goeds, veel liefde en gezondheid voor 2011!!

    groetjes uit Bergeijk

  • 02 Januari 2011 - 09:23

    Manouk En Marjon:

    Hoi Allemaal,

    Wij wensen jullie een heel goed en gezond 2011 toe.
    Dagmar, bedankt nog voor het fijne verjaardagsfeestje, ik vond het heel leuk!! Ik mis je heel erg.

    Vanuit een winters Bladel, lieve groet van Manouk en Marjon.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

Actief sinds 31 Maart 2009
Verslag gelezen: 740
Totaal aantal bezoekers 180365

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 01 December 2015

Thuis in Eindhoven

14 Maart 2012 - 16 September 2012

Nederland

15 Augustus 2009 - 31 Januari 2012

Emigratie naar India

09 Mei 2009 - 15 Augustus 2009

Voorbereiding tot emigratie

08 April 2009 - 08 Mei 2009

Naar India ter oriëntatie

14 Februari 2012 - 30 November -0001

Rondreis Azië

Landen bezocht: