Reiniging - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu Reiniging - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu

Reiniging

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

04 Maart 2011 | India, Trivandrum

Na twee dagen Cochin nestel ik me in de trein terug naar huis. Ik vind dat ik een fijn plekje heb, zo aan het raam, waar ik tussen de tralies door al kijkend kan genieten van het mooie landschap. ‘Gedverderie, wat is dat? Oh nee, kakkerlakken! Kakkerlakken, zeker 10 stuks! Tegen de zijkant van de coupé aanleunen kan nu niet meer. Me nestelen tegen mijn linkerbuurman kan ik ook niet maken. Tussen duim en wijsvinger probeer ik ze weg te jagen. Ja! Daar gaat er één; rechtstreeks naar buiten de donkere afgrond in!

Terwijl ik nauwlettend de beestjes in de gaten houd, geniet ik na van het ultieme gevoel van vrijheid. Alleen, zonder man en kinderen, even weg uit de dagelijkse zorgtaken, heb ik genoten van het mooie schiereiland Cochin waar de Nederlanders van 1663 tot 1814 hebben geheerst. Ik bezoek de enorme Chinese visnetten aan de kust en de oudste Joodse synagoge van India. Twee dagen heb ik op een gehuurde fiets de stad verkend. Uren heb ik me voortbewogen, door brede lanen en smalle steegjes. Steeds opnieuw maakte ik contact met de lokale bevolking. Ze lieten me hun stralende lach zien die ik steeds weer vastlegde op de foto.

Tussendoor genoot ik van een terrasje aan het water om daar onder het genot van een koffie de woorden uit het boek van Eckhart Tolle; ‘De kracht van het NU,’ weer eens tot me door te laten dringen waarna ik weer uren doorfiets. Ik leg contact en praat in gebarentaal met winkeliers, handelaars, spelende kinderen en kunstenaars Heerlijk!

De kakkerlakken kruipen nu overal. Over mijn arm, mijn broek, de buurman. Ze komen overal vandaan en wegjagen heeft geen zin meer. Ik herinner me de woorden van Eckhart Tolle; overgave. Ik besluit het toe te passen. Omdat ik vijf uur wachten in het gangpad geen optie vind, besluit ik me over te geven aan de beestjes en het gewoon te laten gebeuren.

Als het bijna nacht is, ben ik weer thuis. Ik ben precies één nacht weggeweest. Er liggen chocolaatjes en kindertekeningen voor me klaar. De warme douche spoelt alle sporen van mijn lichaam af. Maar ook van binnen ben ik gereinigd.


  • 04 Maart 2011 - 09:05

    Hugo Greefhorst:

    Wat heerlijk om even op jezelf te zijn. Spiritualiteit is in India natuurlijk ook van alle dag, maar zou dat Tolle het tollen van je gedachten over de kakkerlakken heeft kunnen stoppen. (Is dat trouwens wel zo deze aanname). Je hebt je met gebarentaal duidelijk gemaakt aan degenen die geen Engels spreken. Schril contrast met de buitenlanders die eerst verplicht de Nederlandse taal moeten spreken voordat ze hier mogen komen wonen. Voor ons is het inpakdag vandaag omdat we morgen naar Oostenrijk vertrekken voor een week wintersport. Heerlijk actief onder het genot van allerlei lekkers. Goed voor lichaam en geest zullen we maar zeggen. Tot over een paar weken lieve zus!

  • 04 Maart 2011 - 12:04

    Anita:

    Lekker verhaal! Zit nu ook in de trein, hier gelukkig geen kakkerlakken... Hele mooie foto's.
    Liefs!

  • 04 Maart 2011 - 13:20

    Amanda:

    Mooi geschreven weer en wat een prachtige foto's heb je gemaakt! Het is duidelijk dat je weer ruimte in je hoofd hebt om dit allemaal te waarderen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

Actief sinds 31 Maart 2009
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 180335

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 01 December 2015

Thuis in Eindhoven

14 Maart 2012 - 16 September 2012

Nederland

15 Augustus 2009 - 31 Januari 2012

Emigratie naar India

09 Mei 2009 - 15 Augustus 2009

Voorbereiding tot emigratie

08 April 2009 - 08 Mei 2009

Naar India ter oriëntatie

14 Februari 2012 - 30 November -0001

Rondreis Azië

Landen bezocht: