De UK (Upper Kindergarten) en Class III - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu De UK (Upper Kindergarten) en Class III - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu

De UK (Upper Kindergarten) en Class III

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

27 Juni 2011 | India, Trivandrum

In NL voelde ik me net een onrustig, opgejaagd dier, ik wilde vluchten, ontsnappen, liet me daarheen leiden waar de jager me hebben wilde. Ik was al gekooid nog voor ik gevangen was. Ik liet het zelf gebeuren. Mijn dankbaarheid zat vooral in de twee maanden Nederlands onderwijs voor de kinderen en het weerzien met de familie.

Hier in India neem ik weer zeggenschap over mijn eigen leven. Binnen mijn territorium geniet ik van wat India biedt en ben ik weer de ontspannen, echte leeuwin, die haar welpen bewaakt en beschermt.

“Wat vind jij de mooiste kleur?” vraagt Dagmar aan de meisjes in haar klas terwijl ze haar nieuwe stiften laat zien. Twee meisjes wijzen rose en geel aan. Gelovige Michelle van 7 antwoordt: “It’s not good to love just one color, because God made all the colors.”

Dagmar kan tegenwoordig makkelijk over deze uitspraken heenstappen. “Ach mama, het is India he?”

Ja, we hebben onze weg gevonden hier. We zwemmen na schooltijd en bij schemering zwermt het van de kinderen, vleermuizen en buizerds rondom de flat. In de weekenden bezoeken we het ‘Mangofest’, rijden we naar badplaats Varkala of touren we wat rond.

“God’s love, is so wonderful, oh wonderful World,” zingen de kinderen iedere ochtend in de klas van Sam en Jade. Sam werd de 1e schooldag zo overweldigd door de grote stapel boeken, de nieuwe juf, Engelse taal én de Godsdienstige sfeer in de klas dat hij niet meer kon stoppen met huilen. Ik heb ze na een half uur samen mee naar huis genomen en thuis alle boeken met ze doorgekeken. Ze mochten er zelfgekozen stickers op plakken om ze te markeren en we hebben de eerste lesjes samen gemaakt.

In NL zou Sam zijn overgegaan naar groep 4. Het is geen talig kind, dus ik had mijn twijfels. Hij kan het allemaal zo mooi zeggen allemaal! “Het gaat stijf omhoog (stijl omhoog).” En : “De koffie is veel te streng (veel te sterk).” Een mixer is een blikser. Papa heeft een tekening van een kind met een piemeltje gemaakt. Wim vraagt: “Sam, hoe zie je dat het een jongetje is?” Sam: “Dat zie ik aan zijn hoedje.”“Beter kijken, Sam, waar zie je het aan?” “Oh, aan zijn staartje…”

Dagmar zit nu in Class III. Juf Jane wordt afgewisseld met enkele andere juffen, wat Dagmar goed doet. Het onderwijs wordt beschouwelijk; ze hebben zelfs samen rode pepers en bonen gepland in het schooltuintje! Social Studies, Science, English & Math’s, ze heeft al hele gedichten uit haar hoofd moeten leren (zie foto’s) en voorgedragen. “Mama, ik had maar één foutje, er stond een komma verkeerd.” De computertheorielessen lijken me ook niet geschikt voor haar leeftijd (zie foto’s), maar toch... ze leert het nagenoeg allemaal uit haar hoofd.

Afgelopen April vroeg ik de school om nieuwe tafels en bankjes voor de oudste kinderen; de kinderen zaten bijna opgevouwen in hun schoolbankje. Die zijn er! Ja, onze adviezen hier worden goed overwogen en bijna altijd uitgevoerd.

De juf van Dagmar vindt het normaal dat kinderen, als ze maar 5 minuten over hun lunch doen, ze direct weer verder gaan met werken. We zijn nu zover dat Dagmar een half uur eerder mag stoppen met school om in een andere klas in haar uppie ‘Arts’ te gaan doen.

Middels de dagelijkse ‘Diary' (een soort van op en neer schrift tussen ouders en leerkracht) probeer ik op te komen voor zaken die, in Westerse ogen, zó vanzelfsprekend zijn: ‘Can you please give Sam and Jade time to play after they had lunch?’ ‘Can they please play outside once in a while?’

De kinderen zijn duidelijker veel flexibeler dan ik. Nederland was toen, India is nu, ondanks de verschillen.

En ja, de tranen vloeien zo nu en dan. Bij Sam als ze op school wéér een wisseltand in de gootsteen weg hebben gespoeld. Bij Jade als ze de letter J andersom schrijft en van de juf net zo lang moet oefenen tot ze hem kent. Een week later schrijft ze 'm toch weer andersom...

Zoals Dagmar zegt: “Ach, het is India he..”

  • 27 Juni 2011 - 18:03

    Msjp:

    Hoi familie India, tja wat een verschillen hè op school en ook daarbuiten. Tanden die eruit vallen weggooien ? Dat doe je toch niet? Nee, een koe in een wei zetten! Dat doen wij zeker niet zoals het hoort. 's lands wijs 's lands eer, zo zeggen ze het toch ? Vandaag hebben we wel 1 overeenkomst, het is echt bloed heet hier. 35 graden,we zijn niets gewend! Saar sprong spontaan in het zwembad, ja zelfs honden hebben het warm. Wij hopen dat de kinderen weer een beetje gewend zijn op school, die van ons zijn er helemaal klaar mee. Julia nog 1 serieus uur proefwerk morgen en Pieter nog 1,5 week. Lang leve de grote en lange vakantie! Morgen nog 1 hele hete dag en dan lekker weer typisch Hollands weer!

    Veel liefs van ons uit Nederland
    Marcel,Simone, julia en pieter

  • 29 Juni 2011 - 13:56

    Jenneke:

    Hoi allemaal,

    Madelief wil graag even de lieve groetjes doen aan Jade! Fijn om te lezen dat alles goed gaat met jullie in India.

    Groetjes Jenneke

  • 04 Juli 2011 - 12:39

    Martine Van Poeteren:

    Hallo, ik hoor dat er bij jullie in de buurt een enorme schat gevonden is. Waarde 7 miljard!! Hebben jullie daar al iets van meegekregen? Zo ja, zou je daar dan iets over willen vertellen op Radio 2? Ik hoop van jullie te horen. Je kunt reageren op kk@ncrv.nl

    Alvast dank,
    Martine van Poeteren
    NCRV Radio 2

  • 04 Juli 2011 - 20:39

    Hanny:

    Goh Mieke,
    Is dat je nieuwe auto???
    Op de foto staat je bij een witte.....
    Ik wens jullie fijne dagen in India en geniet van de kids.

    Dikke kus Hanny

  • 19 Juli 2011 - 16:29

    Jolijn:

    Hoi Mieke (en de rest natuurlijk!) Wat heerlijk om weer iets te lezen van jullie vanuit India. Zo te horen maakt de school nog steeds positieve veranderingen door, maar blijft er ook nog veel hetzelfde... Hoe is het met de kelder en het balkon? Zijn die nog veel in gebruik voor de gymlessen? Als ik terug denk aan India krijg ik stiekem een beetje heimwee!! Doe iedereen de groetjes van mij en geef Dagmar, Sam en Jade maar een dikke knuffel van mij! Liefs, Jolijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

Actief sinds 31 Maart 2009
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 180374

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 01 December 2015

Thuis in Eindhoven

14 Maart 2012 - 16 September 2012

Nederland

15 Augustus 2009 - 31 Januari 2012

Emigratie naar India

09 Mei 2009 - 15 Augustus 2009

Voorbereiding tot emigratie

08 April 2009 - 08 Mei 2009

Naar India ter oriëntatie

14 Februari 2012 - 30 November -0001

Rondreis Azië

Landen bezocht: