Drama op school - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu Drama op school - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu

Drama op school

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

02 Februari 2010 | Nederland, Amsterdam

Het is zondagmiddag, we liggen aan het strand. Het is hier nu hoogseizoen. Indiase families paraderen in lange broek, sari en glitterjurkjes, de zwarte paraplu tegen de felle zon uitgeklapt, langs de zee. Nagenoeg iedere familie stopt even om naar ons te kijken. Even leef ik in de illusie dat ik gigantische sjans heb. In Nederland kijkt menig Nederlandse man op het strand binnen 5 seconden van me weg bij het zien van mijn kraters van putten in mijn benen. Dat begrijp ik best. Ik zou ook niet warm lopen voor een vrouw die zich 25 voelt, maar intussen wel 3 kinderen gebaard heeft en daar niet alleen cellulitis aan over aan heeft overgehouden, maar tevens een buik heeft, waar menig golfslagbad jaloers op is.

Onze kinderen maken van zand een tehuis voor aangespoelde slakken. Op nog geen meter afstand staan hele gezinnen naar onze kinderen te kijken. Ongegeneerd maken ze foto’s waarbij ze regelmatig aan bovenarmen trekken om onze kinderen in de juiste positie te zetten.
Daar hebben we iets op gevonden! “Ten Roepie!” roept Dagmar terwijl ze haar gezicht wegdraait. “Ten Roepie, one Photo.” Pas als ze het geld ontvangen heeft, gaat ze er als een model ‘voor staan’ en geeft ze de fotografen de gelegenheid om een mooi plaatje te schieten met hun mobieltje. Van de opbrengst laten de kinderen later op de dag een Henna tattoo zetten!

‘Everyday is a ray of hope’ staat er mooi gedrukt op de brochure van de school van onze kinderen. Een sprankje hoop, een lichtstraaltje, betekent dit. Helaas geldt dit niet voor ieder kind in de klas. Dagmar komt steeds vaker thuis met verhalen over de juf die slaat met een stok. Dezelfde kinderen zijn vaak het slachtoffer. De stok ligt dreigend op haar bureau, te wachten tot er onjuist gedrag wordt vertoond. Juf Jane is 69 jaar. Ze heeft een groot deel van haar leven meer dan 60 kinderen in haar klas gehad. Soms zelfs 80 kinderen, heeft ze me een keer verteld. Door mijn enthousiaste verhalen over de school zijn er twee blanke kinderen op school begonnen. Een 3-jarig Frans meisje, Lea, en een Duits meisje van 8 jaar met blonde haren, Trinity. Ze woont zelfs bij ons in de straat dus de kinderen spreken nu regelmatig af ! Ze spreekt vloeiend Engels en is rap van tong. Zij vertelde dat op de vorige Indiase school veel vaker geslagen wordt. Dit valt volgens haar nog mee…

Niet alleen het slaan is drama op school. Mijn vrijwilligerswerk op school zit er voorlopig op. Begin maart zal door alle kinderen van de school het sprookje Cinderella worden opgevoerd; iedere vrije minuut moet er worden geoefend voor deze ‘poppenkast.’ Dansleraren worden ingehuurd, alle kostuums worden op maat gemaakt, verschillende deskundigen worden gevraagd om suggesties ter verbetering te geven. Het is duidelijk een prestige kwestie. Dit paradepaardje moet lukken; het aantal leerlingen-inschrijvingen voor het nieuwe schooljaar is hier mede van afhankelijk.

Vorige week zijn we een aantal dagen toerist in eigen land geweest. We proberen wat meer te genieten van alle moois dat hier te zien is. We zien processies, olifanten, enorme Chinese vissersnetten, we maken een boottochtje. Puur cultuur. Ook cultuur is het enorme nieuwe winkelcentrum dat we bezoeken, waar even ‘window shoppen’ toch wel lekker voelt. Er is zelfs een enorm Food Court waar de, letterlijk groeiende, 10% obese bevolking zich tegoed doet aan Fast Food. Wij doen er ook aan mee; gretig worden er 3 bakjes kipnuggets besteld. Ze blijken met chili gekruid te zijn; niet te eten! “Laat toch staan,” zegt Wim. Ik kan het niet laten, wetende dat er zoveel mensen zijn die niets hebben. Hier in India is het normaal (ken je het mopje nog van hoi, hoi, we krijgen een hond?) om alle overgebleven eten in te laten pakken. Ieder restaurant heeft hiervoor apart, zeer hygiënisch verpakkingsmateriaal. Als ik later op de wc drie schoonmaaksters zie zitten, vraag ik hen of ze het eten willen hebben. Ze zijn er hartstikke blij mee. Na de gedane plas, kijk ik nog een keer om naar hen. Ik zie ze drie daglonen aan snacks keurig verdelen op aparte servetjes. Ik loop de wc ruimte uit, wetende dat dit moment me meer voldoening geeft dan mijn goed gevulde tassen.

Vanaf 1 april hebben we een huisje op de Tipmast in de bossen van Bladel gehuurd. Wim zal tweemaal op en neer reizen. Het is dan zomervakantie in India. Een zigeunerleven, ik heb er altijd van gedroomd. Rondtrekken van plek naar plek en maar zien. Geen grote materiële bezittingen, maar wel vrijheid en ruimte.

Alhoewel... het is maar een klein huisje!


  • 02 Februari 2010 - 08:31

    Irene:

    Hoi Lieverds.
    Het is ochtend op mijn vrije dinsdag en ik start de pc op om aan de slag te gaan met HP's,analyseformulieren en historische overzichten van de leelingen,niet echt leuk dus,maar gelukkig kan ik weer beginnen met een mooi verhaal verhaal van jou Mieke!!
    En hiep hoi,tis zo 1 april!!! Kom lekker spelen met de kinderen in je boshuisje en jij komt maar lekker hier,lunchen,bbquen,kletsen,spelen, vooral borrelen,whatever!En het tafereel op het strand met jullie 3 blonde gefotografeerde kinderen zie ik helemaal voor me,hahaha.
    En ja Mieke,vrijheid en ruimte zijn de grootste bezittingen die je kunt hebben,wat die vrijheid en ruimte ook voor je betekent.Jij hebt die gevonden door op allerlei manieren los te laten,helemaal fantastisch!!! Vier dat maar eens met oa een briefje uit "mijn" doosje!! Dikke zoen voor jullie allemaal, Irene

  • 02 Februari 2010 - 09:49

    Mama En Papa:

    Hallo schatjes van ons.
    Wát een verhaal Mieke en je beschrijft alles alsof je er zelf bij bent. Waarschuw de juf op school maar dat ze met haar poten van onze schatjes afblijft anders .....!!
    Wij konden ons helemaal niet voorstellen hoe het er daar allemaal aan toe gaat maar hoewel moeilijk komt daar nu een beetje verandering in.
    Héél veel liefs vanuit het Messiaenpark en natuurlijk weer veel kusjes voor de kids.

  • 02 Februari 2010 - 13:15

    Hoi Allemaal:

    Wat leuk dat jullie al weer zo snel naar hier komen. Fijn dat jullie je eigen vakántie'bungalow'gevonden hebben. We spreken zeker een keer af, want jullie hebben nog een etentje bij ons tegoed!
    Groetjes en geniet nog heerlijk van die paar maandjes in India
    Peter en Marjo

  • 04 Februari 2010 - 08:54

    Jenneke:

    Hoi familie!, Leuk dat jullie weer rond 01 april komen, Madelief kan niet wachten om weer met Jade te kunnen spelen! En Mieke van die putten en golfslagbad valt best wel mee hoor!! Groetjes uit Bladel, Jenneke, Eric en Madeliefxx

  • 04 Februari 2010 - 16:25

    Daniëlle :

    Hallo Mieke,

    Bedankt voor je lieve reaktie op Puk's site en ook nog eens op m'n Hyves.
    Zoveel complimenten voor onze site, terwijl ik altijd met zoveel bewondering jullie avonturen lees. Goh meid, wat kun jij mooi verhalend schrijven. Met zoveel emotie! Daar ben ik nou jaloers op! Ik probeer me er dan een voorstelling bij te maken, die waarschijnlijk nog niet half benadert, wat jullie in werkelijkheid allemaal meemaken. Je kan ook niet alles opschrijven. Maar ik heb bewondering voor jullie. Ik geloof, dat ik me heel eenzaam zou voelen die zo andere wereld met al die andere mensen en hun aparte cultuur. Je moet je wel heel flexibel op kunnen stellen en een bijzonder mens zijn, om je daarin aan te kunnen passen en je thuis te kunnen voelen in die wereld apart. Bijzonder, dat zijn jullie! Ik hoop nog veel te mogen genieten van jullie verhalen en foto's!!
    {{{knufff}}}

  • 04 Februari 2010 - 21:49

    Renee:

    Hoi Mieke,
    Wat een fantastische site en wat een avontuur. Nee, niet altijd even gemakkelijk (dat weet ik ook uit ervaring - en dan zijn Engeland en Amerika natuurlijk nog heel westers), maar als ik mijn "waar ben jij nu"-album nu terug lees en bekijk, dan denk ik toch met weemoed terug en moet ik erg lachen om mijn zorgen of ik als moeder wel de juiste beslissingen maakten. De kinderen hebben het er nog steeds over (en wij waren maar 6 maanden weg) en zouden zo weer op reis gaan. Heel veel groetjes uit Leiden. Renee

  • 09 Februari 2010 - 09:10

    Rachel Van Der Heijd:

    Lieve Mieke,

    Vandaag voor het eerst gelachen; toen ik je dagboek las. Wat ben je toch een heerlijke vrouw; met kraters en al. Spreken we een keer af als je in Blaal bent? Ik heb voortaan een eigen e-mail adres: rachel@gijrath.com xxRachel

  • 16 Februari 2010 - 21:29

    Danielle Soontiens:


    Moest even bijkomen van het lachen na het lezen van de eerste alinea, voordat ik weer verder kon lezen! Drol! ;-)))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

Actief sinds 31 Maart 2009
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 180378

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 01 December 2015

Thuis in Eindhoven

14 Maart 2012 - 16 September 2012

Nederland

15 Augustus 2009 - 31 Januari 2012

Emigratie naar India

09 Mei 2009 - 15 Augustus 2009

Voorbereiding tot emigratie

08 April 2009 - 08 Mei 2009

Naar India ter oriëntatie

14 Februari 2012 - 30 November -0001

Rondreis Azië

Landen bezocht: