Bezoek, heel veel bezoek! - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu Bezoek, heel veel bezoek! - Reisverslag uit Trivandrum, India van Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade Krämer - WaarBenJij.nu

Bezoek, heel veel bezoek!

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

12 Augustus 2010 | India, Trivandrum

Ons leven is zelden een kabbelend beekje. Vaak schijnt de zon maar zo nu en dan stormt het enorm. Net als de monsoon. De zon kan binnen enkele minuten verdwijnen en plaats maken voor zware regenbuien. Indiërs bedekken hun hoofd met plastic zakjes. Ook ik loop zo nu en dan met een laken op mijn hoofd. Wel proberen we mee te gaan met de golfbeweging van het dagelijkse leven hier.

“We made an appointment for tomorrow, not today.” Nandu, de privézwemleraar van onze kinderen staat voor de deur. Ik probeer hem uit te leggen dat we morgen pas afgesproken hebben. Anderhalf uur reistijd kost het hem om bij ons te komen. “Kinderen, we gaan niet weg, we hebben zwemles, NU!”

Plannen veranderen regelmatig. We proberen steeds het moment te ‘nemen.’ Dat leeft heel relaxed. Een nadeel soms is dat ‘gepland’ werk blijft liggen. De zon, alle bezoek, uit eten, het leven hier is een feestje momenteel. Jezelf afbakenen door een avond rust in te lassen is moeilijk maar soms noodzakelijk. Ook de kinderen vallen steeds later in slaap; de adrenaline raast nog even door…

‘Jááá, daar zijn ze jongens!” Mijn broer Erik komt samen met zoon Bodi en dochter Robin de gate uitgelopen. Ze zijn niet alleen, twee zakenrelaties hebben hen vergezeld en komen voor 4 dagen (!) op en neer om outsourcing via ons bedrijf van de grond te krijgen. We ontvangen ze met koffie en gebak bij ons thuis, onze kinderen dartelen vrolijk rondom de cadeautjes die ze van hun nichtje krijgen. Wat gezellig toch, al dat bezoek!

“Hallo, goede reis gehad, wat leuk dat jullie er zijn!” Ik omhels mijn vriendin Saskia en haar man met twee dochters op het rommelige treinstation van Trivandrum een dag later. Zij hebben al een week door het chaotische India gereisd. Dagmar en de 11-jarige Roos zoeken elkaar direct op; eindelijk een meisje om mee te spelen! Ineens zijn we niet met 5, maar met 14 Nederlanders bij elkaar!

De dagen erop zijn intensief. Samen met Saskia bezoek ik mijn Indiase vriendinnen hier. Het is erg fijn om je nieuwe leven met ‘oude’ vriendinnen te kunnen delen. We maken een dagtocht naar mooie stranden in de omgeving. Saskia is tevens leerkracht en samen verzorgen we een spelletjes les in de groep van Sam en Jade. Bijzonder! Dochter Roos draait zelfs een dagje mee in de groep van Dagmar!

Mijn broer (mede-eigenaar van de zaak Rickshawsoft) besteedt het overgrote deel van zijn tijd aan het begeleiden van Wim en het personeel. Tijdens de drie weken dat hij hier is, worden de management kwaliteiten van Erik en de dagelijkse praktijkervaring van Wim uitgewisseld. Zijn kinderen Bodi en Robin komen regelmatig naar mij toe. Zij maken deel uit van ons dagritme. We zwemmen, bezoeken goede doelen in de buurt en verkennen de omgeving.

Vele dingen kan ik laten liggen, behalve wanneer het geluk van de kinderen wordt verstoord. “whawhhahwaa.” Huilend komt Dagmar uit haar bed. “Ik kan het gedicht nog niet uit mijn hoofd!” Pas nu vertelt ze me dat ze de hele dag op school met één werkje bezig is geweest. Een gedicht lezen, opschrijven, de spelling uit haar hoofd leren, de zinnen uit haar hoofd leren en elkaar overhoren. “Ik heb een raar gevoel in mijn buik als ik op school ben, het is soms zo anders dan ik gewend ben, whahwahhaaa.” Gedurende lange tijd ligt ze hartverscheurend tegen mijn schouder te huilen. Ik probeer precies te begrijpen waar de schoen wringt. “Morgenvroeg ga ik meteen met je mee naar school toe, en dan praat ik met de juffrouw. We gaan samen uitzoeken wat er precies aan de hand is, oké?” “Maar als ze dan boos wordt?” “Dagmar, ze wordt niet boos, want jij, ik en de juffrouw; we willen allemaal dat je happy bent op school.” Uiteindelijk blijkt het een communicatieprobleem te zijn, maar steeds weer ontstaat er onduidelijkheid.

“Why doesn’t she want to follow my lessons? Why? Why? Do you like me Dagmar, do you like me?” Juf Jane roept tegen mij en tegen Dagmar. “Please Jane, do not talk like that. Not to me, and néver to a child!” Ik ben ontzet als de juf van Dagmar zo tegen ons praat aan het eind van de dag als ik de kinderen uit school haal. Ineens ‘voel’ ik de verhalen waar Dagmar regelmatig mee thuis komt. Ze heeft geen weekrooster en probeert haar eigen weg te vinden in de stapel boeken die doorgewerkt moeten worden. Een behoorlijke taak voor een kind van 8 jaar. Ze werkt zelfstandig en dit voelt voor de juf als een belediging voor haar Engelse lessen. Ik verbaas me erover dat deze temperamentvolle vrouw van 70 jaar met meer dan 50 jaar ervaring de bevestiging van een (westers?) kind wil hebben. De volgende dag bel ik haar op. De juf blijkt tot ’s avonds laat ‘upset’ te zijn geweest, totdat ze inzag dat ze als een volwassene had moeten reageren. Het moet voor zowel de leerkracht als het kind duidelijk zijn wat er verwacht mag worden. ’s Avonds in bed herhaalt deze film zich meerdere keren waarbij ik enkele malen terug- en vooruitspoel. Levenslessen, dat leren we.

Wim, ik en de kinderen worden uitgenodigd voor een privé diner met de Consul Generaal van Nederland. De dag erop wordt Wim spontaan uitgenodigd voor een speech aan alle vooraanstaande businessmanagers van Trivandrum. Hij vertelt uitgebreid over zijn aanpak om een bedrijf in Kerala op te zetten. De volgende dag staat er een verslag in de krant. ‘Dutch IT companies doing well in India,’ is de strekking van het verhaal.

Omdat het bedrijf 1 jaar bestaat, geven we een etentje. Na het voorgerecht waarbij privé koks verse vis, garnalen en kip grillen, zit iedereen al vol. Iedereen geniet van de mooie, tropische omgeving met bananen- en palmbomen rondom het verlichte zwembad.In de verte hoor je de golven tegen de rotsen aan slaan. Voor ons zijn de kosten minimaal (zo’n 25 euro per persoon), maar voor het personeel is het een sprookje; zij besteden dagelijks aan eten zo’n 0,50 cent.

“Wat gaaf dat jullie er zijn, welkom in India!” Bart en Katja lopen op me af. Ook voor de zoons Bob en Berend is het nog onwezenlijk dat ze nu werkelijk bij ons zijn! 7 jaar lang zijn we buren geweest in Bladel, inmiddels zijn we vrienden. Zij hebben het hele proces van onze emigratie vanaf het allereerste begin intensief gevolgd. Wederzijdse gesprekken over de heg of de oprit waren aan de orde van de dag. We hadden zelfs een ‘Jip en Janneke poortje’ voor de kinderen in de laurierhaag. Het grappige is dat ze nu in het appartementencomplex naast ons slapen; we blijven buren! Sam en Berend spelen hele dagen geconcentreerd met de Knex en de Lego. We vieren samen(!) een ‘buurtfeest’ in de parkeergarage van onze flat, compleet verzorgd met muziek, spelletjes voor de kinderen en een buffet. Oude tijden herleven!

Tussen de roepies in mijn portemonnee bewaar ik een NS dagkaart, enkele reis Schiphol. Afgestempeld op 15 augustus 2009. Achterop staat:’Heel veel succes, geluk, maar vooral plezier en fun in India. Hollandse groet van NS conducteur Roland!

Loslaten. Komen en gaan. Alles is tijdelijk hier. Zelfs onze leeftijd. Gisteren was Wim nog 42. Morgen was ik nog 41…

Fijne vakantie allemaal!

  • 12 Augustus 2010 - 18:47

    Petra:

    go with the flow....zo te lezen lukt jullie dat prima. Geniet ervan, groet Petra

  • 13 Augustus 2010 - 09:16

    Mama En Papa:

    Hallo schatjes van ons.
    Wát een verhaal Mieke!
    Je beschrijft jullie ervaringen als een professionele verslaggever. Goed hoor!
    Als je leest hoe de juf op school met Dagmar omgaat dan is het maar goed dan jij ze "aan" kunt. De kinderen krijgen heel wat te verwerken.
    We hebben je al met een mailtje gefeliciteerd maar graag doen we het nog een keer over.
    Van harte meisje met je 42e verjaardag en wat is het jammer dat we je niet kunnen knuffelen. Liefs voor allemaal van Mama en Papa. XXXXXXX

  • 13 Augustus 2010 - 16:10

    Hugo Greefhorst:

    Lang zullen jullie leven, lang zullen jullie leven in de gloria. Hiep hiep hoera!
    Fijn dat ik er weer even bij mocht zijn. Het is toch net even wat anders als de week Texel die wij vorige week achter ons hebben mogen laten. Of ik zou hebben willen ruilen? Dikke kus uit Leenderstrijp.

  • 14 Augustus 2010 - 20:43

    Marcel,Simone&kids:

    Heerlijk om te lezen jullie ervaringen en leuk om al die familie en vrienden terug te zien op die foto's. Geniet van het bezoek en straks weer van jullie 5-en samen in India! Fijn dat je af en toe belt. In gedachten zijn we dicht bij elkaar. Veel groetjes Marcel , Simone, Julia en Pieter

  • 14 Augustus 2010 - 21:11

    Juf Esther:

    Hallo Dagmar,
    Wat een mooi verhaal en foto's! Wat leuk dat jullie buren op bezoek zijn! Jij kunt ze vast alles over jullie belevenissen vertellen, en laten zien natuurlijk. Op de foto zag ik je weer in zo'n mooie jurk. Je vertelde op school dat je vaak zo'n mooie jurk aan mag als er een feestje is. En zo te lezen hebben jullie die vaak. Mooi hoor! Ik zie dat mama ook pas jarig is geweest. Dus was het weer feest. Feliciteer mama maar van mij. Leuk om te zien en te lezen hoe het met jullie gaat.
    Veel plezier en doe de groetjes aan papa, mama, Sam en Jade!
    juf Esther

  • 15 Augustus 2010 - 08:52

    N,W En A:

    Proficiaat met jullie verjaardagen, en met 1 jaar van het bedrijf...wat gaat de tijd snel...
    Heel veel liefs vanuit Hapert

    Nassima, Wilhelm en Amali

  • 16 Augustus 2010 - 10:37

    Tante Lenie:

    Hallo Mieke,

    Ook van mij gefeliciteerd
    met verjaardag, zaak en ook met het rondbreien van het hele huishoudentje daar,
    ik vond het weer prachtig om alles te lezen, groetjes aan allemaal ook aan Erik.

  • 16 Augustus 2010 - 16:05

    Irene:

    Hi lieve Mieke,

    Ik lees je verhaal vanuit het appartement van mijn vriend Victorio in Luxemburg waar hij een software bedrijf heeft opgezet meer dan 6 jaar geleden. Hij leeft hier en in zijn geboorteland Argentinie,in Buenos Aires. Ook een wereld van verschil... Ik ken hem al zo'n 20 jaar,ontmoet in Eindhoven ,hij is ook zo'n voorbeeld dat je overal op de wereld je geluk kan vinden. Vannacht in mijn caravannetje heel erg van jou en je familie grdroomd!! Je hoort me na de vakantie!! Doei meisje!
    liefs Irene

  • 23 Augustus 2010 - 20:02

    Astrid Verhoof:

    Hallo Mieke,

    Ik heb het dagelijks het idee dat de tijd steeds sneller gaat, maar als ik jouw verhaal lees klopt dat volgens mij?!!
    Ik ben wel blij dat ik tussen alle regels door lees dat jullie gelukkig geen spijt hebben van deze gigantische stap! wel ben ik er van overtuigd dat dit de rest van jullie leven zal blijven vormen.
    Onze dagelijkse verplichtingen roepen weer vanaf morgen. de 3 weken vakantie zijn ook omgevlogen helaas. maar zijn toch blij weer aan de slag te (kunnen) gaan nietwaar.
    Heel veel succes daar en een knuffel voor allen.

    Groetjes Astrid

  • 06 September 2010 - 11:57

    Maartje:

    Beste Mieke, leuk je verslag te lezen. En lief dat je mij een berichtje hebt gestuurd. Als ik in de buurt ben kom ik zeker even langs. Het is dan wel 20 uur bij mij vandaan, maar het is altijd goed om te weten dat er andere NL in de buurt zijn.
    Geniet en succes met alles en wie weet tot snel!
    Groetjes Maartje
    ps Ik zal straks even naar het artikel kijken, komen jullie uit Eindhoven? Mijn ouders komen uit Boxtel, ligt in de buurt.
    pss mijn dorpje (waar niet zoveel te beleven is, behalve het weeshuis) ligt 2,5 uur onder Gokarna met de trein, ook aan de kust.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim, Mieke, Dagmar, Sam en Jade

Actief sinds 31 Maart 2009
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 180666

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 01 December 2015

Thuis in Eindhoven

14 Maart 2012 - 16 September 2012

Nederland

15 Augustus 2009 - 31 Januari 2012

Emigratie naar India

09 Mei 2009 - 15 Augustus 2009

Voorbereiding tot emigratie

08 April 2009 - 08 Mei 2009

Naar India ter oriëntatie

14 Februari 2012 - 30 November -0001

Rondreis Azië

Landen bezocht: